Lessuggesties

Onder de knop Lessuggesties zijn tot nu toe drie onderdelen uitgewerkt:

  1. Mogelijke inzet fictiefragmenten per leerweg en leerjaar.
  2. Enkele lesopzetten voor de bespreking van de fictiefragmenten.
  3. Aansluiten bij de actualiteit: een themalijst.

Mogelijke inzet fictiefragmenten per leerweg en leerjaar

Als een handreiking voor de leraar Nederlands geven wij in het onderstaande overzicht aan voor welke leerlingengroep wij een fragment het meest geschikt achten.

BB-KB
1-2
GL-TL
1-2
H/V
1-2
BB-KB
3-4
GL-TL
3-4
H/V
3
Rachel Ward, Deadline
Lemniscaat, blz 60-69
X
Ransom Riggs, De bijzondere
kinderen van mevrouw Peregrine
Clavis Uitgeverij, blz 41-58
XX
Angie Thomas, The hate u give
Uitgeverij Moon, blz 23-29
XX
Marissa Meyer, Cinder
Blossom Books, blz 59-78
X
Joseph Oubelkas, 400 brieven
van mijn moeder,
Galilee, blz 62-75
X
Jacques Vriens, Code kattenkruid
Van Holkema & Warendorf,
blz 5-18
X
Susin Nielsen,
Het ongemakkelijke
dagboek van Henry K. Larsen
Lemniscaat, blz 161-180
X
Sjoerd Kuyper, Bizar
Hoogland en Van Klaveren,
blz 7-18
XX
Gideon Samson,
De hemel kan wachten
Leopold, blz 15-25, 36-40
XX
Anna Woltz, Alaska
Querido, blz 21-37
X
Marleen Nelen,
Alles wat licht is
Em. Querido’s Uitgeverij,
blz 25-29, 52-62
XX
Derk Visser, Drama Queen
Uitgeverij Gottmer,
blz 25-38
XX
Pamela Sharon, De geur van groen
Uitgeverij Moon,
blz 37-47
X
Rindert Kromhout,
Soldaten huilen niet
Leopold,
blz 206-224
X
Len Vlahos, Huis van glas
Karakter Uitgevers BV,
blz 9-23
XX
Elle van den Bogaard,
Twee seconden
Holland,
blz 10-13, 19-33
XX
Karin Amatmoekrim,
Het gym
Prometheus,
blz 102-108, 165-171
X
Splinter Chabot, Confettiregen
Uitgeverij Unieboek,
blz 232-247
X
Coen de Kort, Rat
Clavis, blz 16-28
X
Daniëlle Bakhuis, De executie
Van Goor, blz 17-27
X
Jelmer Soes, Lichaam van licht
Querido’s Kinderboeken Uitgeverij, blz 30-47
X
Lydia Rood, Ali’s oorlog
Leopold, blz 6-19
X
Marloes Morshuis, Quotum, project Z
Lemniscaat, blz 26-38
X
Mirjam Mous, 2C
Van Goor, blz 9-16, 21-31
XX
Sarah Crossan, Nieuwe maan
Pepper Books, blz 177-205
X
Jennefer Mellink, Vermoorde onschuld 
Luitingh-Sijthoff bv, 7-11 en 17-22 
XX
Enrico Galiano, De bijzondere woorden van Gioia 
Luitingh-Sijthoff bv, 11-31
X
Robert Vuijsje, Salomons oordeel
Lebowski Publishers, 193-209
X
Emiel de Wind, Broergeheim
Leopold, 1 en 20-35
X
Lucie Strange, Ons kasteel aan zee 
Uitgeverij Gottmer, 93-112
X
Simone Atagana Bekono, Confrontaties
Lebowski Publishers, 14-29
X
Mijke Pelgrim, Dex over school en andere ellende
Van Holkema & Warendorf, 5-25
X
Marita de Sterck, Mirakel,
Querido, 7-22
X
Leigh Bardugo, Schim en Schaduw,
Blossom Books, 11-16 en 35-41
X
Erna Sassen, Zonder titel,
Leopold, 20-41
XX
Kass Morgan & Danielle Paige, De Raven,
Blossom Books, 34-44
XX
Jennefer Mellink, Genadeloos,
Luitingh-Sijthoff b.v., 107-123
X
Lida Dijkstra, Schaduw van Toet, 
Luitingh-Sijthoff, 50-68
XX
Marijn Niemeijer, Otis,
Leopold, 6-25
XX
Annet Huizing, Het Pungelhuis
Lemniscaat, 10-32
X
Vrank Post, Headshot,
Ploegsma, 39-52
XX
Alan Gratz, Erecode,
Kluitman, 28-36
XX
Buddy Tegenbosch, Match
Van Goor, 13-33
XXX
Wilma Geldlof, Het meisje met de vlechtenXX
Maren Stoffels, Ik zie je tussen de wolken
Leopold, 5-23
XX
Davide Morosinotto, Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw,
Baeckens Books, 331-349
X
John Flanagan, De ruïnes van Gorlan
Gottmer, 117-142
XX
Marco Kunst, Patroon,
Gottmer, 9-10 en 18-32
XX
Marlies Slegers, We moeten je iets vertellen,XX
Louisa Reid, Kapot,
Blossom Books, 11-19 en 144-163
XX
Totale aanbodBB-KB
1-2
9
GL-TL
1-2
9
H/V
1-2

8
BB-KB
3-4
10
GL-TL
3-4
21
H-V
3

16

Enkele lesopzetten voor de bespreking van de fictiefragmenten

De eerste negen fictiefragmenten en werkbladen zijn niet alleen door de werkgroepleden in de praktijk beproefd. Ook een groep collega’s heeft zich na een oproep op Facebook gemeld om feedback op het ontworpen lesmateriaal te geven. Daarnaast hebben zij beschreven op welke manier zij het materiaal in hun les aan de orde hebben gesteld. Voor de verschillende lesfasen zijn daarbij de volgende varianten vermeld.

1. IntroductieGebruik videofragment, trailer, verfilmingAansluiten bij een voorafgaande les over hetzelfde onderwerp of de actualiteitWie kent het boek of de schrijver?Gebruik van onze introductie-tekst
2. Lezen fragmentLeraar leest voorLeraar leest eerste deel voor; daarna lezen de leerlingen zelf verder in stilteLeerlingen lezen zelf in stilte het fragment 
3. Bedenken antwoordenKort individueel antwoord noteren op papier met vragenVragen op het digibord gepresenteerdLeraar leest telkens een nieuwe vraag voor 
4. Bespreking antwoordenEerst in tweetallen; daarna klassikaalKlassikale bespreking/onderwijs-leergesprekIn groepjes van 4 à 5 leerlingen besproken 
5. AfrondingKorte evaluatie waardering fragment   

Binnen onze werkgroep hebben wij vanaf het eerste begin gesproken over de grote verschillen tussen leerlingen in hun stilleestempo. Waar de ene leerling een fragment vlot doorleest in 20 minuten, heeft een ander daar bijna een half uur voor nodig. Wij hebben daarom een sterke voorkeur voor een lesopzet waarbij de leraar de leerlingen het plezier doet om het fictiefragment voor te lezen en met zijn enthousiasme toont hoe hij zelf van het fragment kan genieten.  

Bij de wijze waarop de vragen besproken kunnen worden, speelt natuurlijk een rol wat de leerlingen uit andere lessituaties gewend zijn. Mogelijk zal een docent eerst een paar lessen met de fictiefragmenten willen uitvoeren met een klassikale nabespreking: zo kunnen de leerlingen ervaren welke open, verkennende houding van hen verlangd wordt. Na zo’n kennismaking kan de docent ervoor kiezen om in leerlingengroepjes de vragen te laten bespreken, waardoor nog meer leerlingen aan het woord kunnen komen. 

Hieronder worden nog twee andere lesopzetten gepresenteerd om de gelezen fictiefragmenten te bespreken. In de eerste variant worden de leerlingen in groepjes verdeeld, waarbij zij zich in het bijzonder op één vraag richten: ze worden de experts die later over die specifieke vraag zullen rapporteren. In de tweede variant bespreken de leerlingen niet de vragen die op het werkblad gepresenteerd worden, maar volgen zij een aanpak om hun eigen bespreekpunten te bepalen en uit te wisselen. Opmerkingen bij deze lesopzetten of aanvullingen met andere suggesties zijn van harte welkom.

Aansluiten bij de actualiteit: een themalijst

We gaan er vanuit dat de bespreking van de fictiefragmenten een vaste plaats in het jaarprogramma kan krijgen. We gaan ervan uit dat de bespreking van de fictiefragmenten een vaste plaats in het jaarprogramma kan krijgen. Toch kan de actualiteit soms onverwacht het gesprek in de klas bepalen. Voor de docent die dan ook graag een fictiefragment aanbiedt als verdieping van het gespreksonderwerp, worden hieronder de thema’s van de uitgewerkte fictiefragmenten vermeld.

Rachel Ward, Deadline  Twee buitenbeentjes verbonden door een bijzondere gave
Ransom Riggs,  De bijzondere kinderen van mevrouw PeregrineEen kind dat door niemand geloofd wordt
Heeft een kind nachtmerries of is de werkelijkheid bizar?
Angie Thomas, The hate u give  Opgroeien in een wereld vol politiegeweld (Black lives matter, racisme)
Marissa Meyer, Cinder  Een futuristische versie van Assepoester
Strijden voor rechtvaardigheid
Joseph Oubelkas, 400 brieven van mijn moederOnschuldig in een buitenlandse gevangenis
Drugs en corruptie
Jacques Vriens, Code kattenkruid  Emoties rondom een ongeneeslijk zieke opa
Omgaan met de euthanasiewens van een familielid  
Susin Nielsen, Het ongemakkelijke dagboek van Henry K. Larsen Het leven van de hoofdpersoon en zijn ouders na de zelfmoord van zijn broer
De hoofdpersoon wil dat zijn ouders weer bij elkaar komen
Sjoerd Kuyper, Bizar  Een buitenbeentje zijn en daar zelf geen last van hebben
Verliefd zijn op je beste vriend
Gideon Samson, De hemel kan wachten  Niet zielig gevonden willen worden bij een levensbedreigende ziekte
Waarachtigheid en leugens bij volwassenen gezien door een kind
Anna Woltz, Alaska  Niet zielig gevonden willen worden bij een ziekte (epilepsie)
Onvoorwaardelijke liefde voor een huisdier  
Marleen Nelen, Alles wat licht is  Opgroeien tussen circusmensen in een politiek woelige tijd
Liefde als splijtzwam tussen twee broers
Derk Visser, Drama Queen  Een kind als buffer tussen andere familieleden
Verrast door onbekende gevoelens van verliefdheid  
Pamela Sharon, De geur van groen  Niet zielig gevonden willen worden bij een handicap (blindheid)
Rindert Kromhout, Soldaten huilen niet  Onderlinge relaties binnen een gezin komen onder druk
Vanuit verschillende perspectieven naar de wereld kijken
Len Vlahos, Huis van glas  Ongeneeslijk ziek
Slachtoffer van de reality-tv
Elle van den Bogaard, Twee seconden  Doorrijden na een ongeluk
Het leven met een ernstige leugen
Karin Amatmoekrim, Het gym  Opgroeien tussen twee verschillende werelden (multiculturele samenleving)
Erbij willen horen zonder jezelf te verliezen

Splinter Chabot, Confettiregen  
Homoseksualiteit in het hier en nu
Hoe jezelf te zijn, wanneer je anders bent?
Coen de Kort, RatWeglopen omdat het thuis onveilig is 
Dakloze jongeren in Nederland
Daniëlle Bakhuis, De ExecutieLeven in een toekomstige, eenvormige samenleving
Kandidaat in een spelshow met dodelijke afloop
Jelmer Soes, Lichaam van lichtVerslaafd aan gamen
Ontevreden zijn over hoe je bent
Lydia Rood, Ali’s oorlogHoe ga je om met groepsdruk?
Wat is vriendschap?
Marloes Morshuis, QuotumMoeten vluchten voor mensen die jou willen onderdrukken
Wie kun je vertrouwen en wie niet?
Sarah Crossan, Nieuwe maanTerecht of onterecht veroordeeld tot de doodstraf?
Hoe steun je iemand door dik en dun, terwijl je niet goed begrijpt wat hem bezielt?
Mirjam Mous, 2CEen schoolklas gegijzeld door een bom
Rivaliteit en verdachtmakingen tussen klasgenoten
Enrico Galiano,
De bijzondere woorden van Gioia
Durven te vertrouwen op je eigen twijfels en vragen
Hoe kun je echt gekend worden door anderen?
Jennefer Mellink,
Vermoorde onschuld
Terecht of onterecht verdacht worden van moord
Opgroeien in een samengesteld gezin
Robert Vuijsje,
Salomons oordeel
Kleur bekennen: als huidskleur een bepalende rol speelt in hoe jij naar de wereld kijkt en hoe er naar jou gekeken wordt.
Emiel de Wild,
Broergeheim
Als binnen een gezin gezwegen wordt over grote problemen.
Kun je besluiten, dat een broer/zoon niet meer voor je bestaat?
Lucie Strange,
Ons kasteel aan zee
Je vertrouwt je familieleden blindelings, maar wat doe je als ze grote geheimen voor jou achterhouden?
Hoe oorlog je leven totaal verandert en je daarmee probeert om te gaan.
Simone Atagana Bekono, ConfrontatiesOpgroeien in een racistische omgeving
Tot de gevangenis aan toe vechten voor je eigen identiteit
Mijke Pelgrim, Dex over school en andere ellendeMoeite met je aan te passen aan nieuwe ervaringen en 
vriendschappen op de middelbare school
Marita de Sterck, 
Mirakel
Als je niet durft te spreken over zaken uit je verleden 
waarover je je schuldig voelt.
Leigh Bardugo, Schim en SchaduwWie zijn je vrienden en wie je vijanden in een wereld vol 
bovennatuurlijke en duistere krachten?
Vertrouwen op je eigen krachten in een strijd voor je leven
Erna Sassen, 
Zonder titel
Verdriet, paniek en boosheid door het vertrek van een hartsvriendin
Het botsen van verschillende werelden en daarmee samenhangende vooroordelen
Kass Morgan & Danielle Paige,
De Raven
De geheime wereld van hekserij en zwarte magie achter 
de schermen van een exclusieve studentensociëteit
Jennefer Mellink,
Genadeloos
Als een jongen zwaar verliefd is maar afgewezen wordt en 
later beschuldigd wordt van moord.
Lida Dijkstra, 
Schaduw van Toet
Intriges aan het hof van farao Achnaton en zijn echtgenote 
Nefertiti: hoe een prinses haar halfbroertje in die gevaarlijke 
wereld probeert te beschermen.
Martijn Niemeijer, 
Otis
Je eigen weg willen behouden te midden van 
sjacheraars, halve mislukkingen, onvoorspelbare flatgenoten.
Op zoek naar de waarheid van een onbekende vader.
Annet Huizing, 
Het Pungelhuis
Een opa wordt volledig doodgezwegen. Wat wordt in de familie
geheim gehouden? Wat hebben smokkelaars daarmee te 
maken?
Vrank Post, 
Headshot
Wraak nemen na aangedaan seksueel geweld?
Tot hoever kun je gaan, als een vriend je om steun vraagt? 
Alan Gratz,
Erecode
Jij beschouwt je oudere broer als een dappere soldaat, maar opeens verschijnen er in de media berichten dat hij een gevaarlijke terrorist is. Kan je nog wel voor hem opkomen? 
Buddy Tegenbosch,
Match
Leven voor je sport.
Ziekte in een gezin.
Jezelf leren kennen door een ander.
Wilma Geldlof,
Het meisje met de vlechtjes
Ga je onder druk grenzen over die je eerst voor jezelf bepaald had?
Wanneer moet jijzelf ook echt in actie komen tegen onrechtvaardigheid?
Maren Stoffels,
Ik zie je tussen de wolken
Met jezelf en je gevoelens in de knoop zitten (zelfbeschadiging).
Hoe ga je om met iemand die kanker heeft?
Onzekerheid en verwarring, als je merkt dat je valt op iemand van hetzelfde geslacht.
Davide Morosinotto,
Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw
Ingaan tegen voorschriften van anderen en vertrouwen op je eigen overtuiging.
Tot hoever zou jijzelf gaan in je acties tegen een oorlogsvijand? Altijd: oog om oog, tand om tand?
John Flanagan,
De ruïnes van Gorlan
Vriendschap en avontuur in een mysterieus, historisch landschap. Dromen van een toekomst, omgaan met teleurstelling om uiteindelijk tot nieuwe inzichten te komen en je talent te ontdekken.  
Marco Kunst,
Patroon
Met je gevoel in de knoop zitten.
Omgaan met schuldgevoelens bij de dood van een vriend.
Marlies Slegers,
We moeten je iets vertellen
Je ouders zijn plan om te gaan scheiden, terwijl jij niet begrijpt waarom.
Hoe leer je jezelf als ontwikkelende puber te accepteren. 
Louisa Reid, 
Kapot
Hoe je jezelf tekortdoet in een verstikkende liefde.
Over verraad tussen gezworen geliefden.